سرمایه‌گذاری مطمئن و طولانی‌مدت برای جذب کاربران از طریق جستجو به حساب می‌آید. اما تنها روش جذب کاربران جستجو نیست. در مقابلِ راهکار بهینه‌سازی، گزینۀ تبلیغات گوگل وجود دارد که از روش های زود بازده و سریع برای جذب مخاطبان بیشتر برای یک وب‌سایت یا فروشگاه اینترنتی است. هر دوی این روش‌ها هم به شدّت در آمار و درآمد شما موثر هستند. چرا؟ چون کاربری که محصولات و خدمات شما را در گوگل جستجو می‌کند، یک مشتری بالقوه برایتان محسوب می‌شوید و شما با حضور پر رنگ در صفحۀ نتایج می‌توانید به راحتی او را جذب خود نمایید. همین ویژگی است که باعث تاثیر بیشتر جستجو نسبت به سایر روش‌های بازاریابی شده است. در بازاریابیِ جستجو، این شما نیستید که به دنبال مشتری می‌روید. بلکه مشتریست که به دنبال شما می‌آید. پس فقط لازم است مطمئن شوید که شما را پیدا می‌کند.

پس می‌بینید که دیده شدن در گوگل می‌تواند سود بسیار زیادی داشته باشد. حال سوال اینجاست که وقتی قصد دارید از این طریق مخاطب جذب کنید، کدام یک از دو روش مطرح شده برای شما مناسب‌تر است؟ آیا باید در گوگل تبلیغ بدهید یا فقط بروی سئوی سایت خود تمرکز کنید؟ در این مطلب سعی می‌کنیم مزایا و معایب هر دو روش را با شما در میان بگذاریم و کمک کنیم تا یک انتخاب آگاهانه در این زمینه داشته باشید. پیشاپیش امیدوارم هر دو رقیب ما (سئو و تبلیغات گوگل) برای یک مبارزۀ سخت و جان‌فرسا آماده باشند.

قبل از هر چیز، بگذارید نگاهی به صفحۀ نتایج گوگل داشته باشیم. بله، این همان صفحه‌ای است که همه بارها آن را دیده‌ایم و به خوبی با آن آشنایی داریم. اما این صفحۀ ساده، خود دارای دو بخش متفاوت است. یک بخش تبلیغات کلیکیِ مرتبط با جستجوی شماست (که به انگلیسی Pay Per Click یا PPC نامیده می‌شوند، به معنی پرداخت به ازای هر کلیک) و یک بخش نتایج طبیعی مرتبط با آن جستجو (که در انگلیسی Organic Search یا همان جستجوی طبیعی نام دارند). بخش اول، منبع درآمد شرکت گوگل است (که شما هم با تبلیغ دادن، به مقدار آن اضافه خواهید کرد