شاید از دیدن تیتر این نوشته تعجب کرده باشید! حتما پیش خودتان گفتید که چگونه می‌شود ندانیم سئو چیست و وبلاگ تو را این همه مدت بخوانیم؟ مهم نیست که شما تازه‌کار هستید یا چند سال است که دارید سئو را انجام می‌دهید. از شما دعوت (خواهش) می‌کنم تا این نوشته را بخوانید!
خیلی از ما روزانه با سئو و مفاهیم مربوطه‌اش سر و کله می‌زنیم. شاید اولین چیزی که با شنیدن کلمه سئو به ذهن ما می‌رسد، این است که سئو مخفف عبارت Search engine optimization است. اما واقعا یعنی چه؟ آیا باید تحت‌الفظی آن را ترجمه کنیم و انجام دهیم؟ نه.
سئو یک تکنیک و یک روش نیست! بلکه سئو یک علم است. یک تخصص است و به کسی که آن را انجام می‌دهد، سئوکار، متخصص سئو یا مشاور سئو می‌گویند.
تعریف درست‌تری از سئو
راستش اول بگذارید بگوییم که تعریف ما و خیلی‌های دیگر از سئو چیست! سئو یک تخصص است که به افزایش بازدیدکننده‌ هدفمند شما از موتورهای جست‌وجو کمک می‌کند. در این فرایند، تجربه کاربری، محتوا، بک‌لینک‌ها، شبکه‌های اجتماعی و  مباحث فنی مثل سرعت و ساختار سایت دخیل هستند. بیشتر قوانین سئو توسط گوگل مشخص می‌شوند و دیگر موتورهای جست‌وجو قوانینی شبیه به گوگل دارند.
گوگل برای رتبه بندی صفحات از بیش از ۲۰۰ فاکتور مختلف استفاده می‌کند و این فاکتورها هرروز در حال تغییر هستند. به طوریکه الگوریتم‌های گوگل در هر سال حداقل ۵۰۰ بار توسط مختصصین بخش‌های مختلف گوگل بروز می‌شوند.
چگونه باید سئو را انجام دهیم؟
راستش سئو قبلا خیلی ساده‌تر از الان بود. قبلا هر چند سال یک آپدیت بزرگ برای الگوریتم‌های گوگل می‌آمد و چیز خاصی را تغییر نمی‌داد. اما از زمانی که آپدیت‌هایی همچون پاندا، پنگوئن و به تازگی مرغ مگس‌خوار به این الگوریتم‌ها اضافه شده‌اند داستان کمی فرق کرده. راستش چیزی عوض نشده است! قبلا هم گوگل می‌گفت که سایت شما باید محتوای خوبی داشته باشد، قبلا هم می‌گفت که نباید بک‌لینک‌های غیرطبیعی داشته باشید، اما نمی‌توانست این موارد را به درستی تشخیص دهد و خیلی کم پیش می‌آمد که یک سایت پنالتی شود. اما حالا گوگل دارد به بلوغ می‌رسد و می‌تواند بفهمد که چه محتوایی ضعیف است و چه محتوایی قوی‌تر. می‌تواند بفهمد که چه کسی بک لینک خریده است و چه کسی لینک‌هایش طبیعی است. سئو همان است، فقط دیگر گوگل گول نمی‌خورد.
سئو را باید از قبل از این که سایت شروع به فعالیت کند آغاز کرد؛ طراحی و ساختار سایت باید بر اساس قوانین تجربه کاربری باشد تا دسترسی کاربر به صفحات مختلف زجرآور نباشد! کاربر باید بتواند در کمتر از ۴ کلیک به محتوای مورد نظرش برسد و الکی در صفحات و آرشیو‌های سایت نچرخد. صفحات سایت نباید تبلیغات آزاردهنده داشته باشند. در اینجا سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا کاربران می‌توانند صفحات قدیمی سایت من را به سرعت پیدا کنند؟ آیا کاربر می‌تواند با یک نگاه بفهمد که سایت شما و آن نوشته در چه موردی است؟
در مرحله بعد باید با تولید محتوای خوب، لینک‌های خوب دریافت کنیم و به لینک‌بیلدینگ طبیعی بپردازیم. لینک‌ها هنوز بخش مهمی از سئو هستند و خواهند بود! لینک‌ها پل ارتباطی سایت‌ها هستند و اعتبار از طریق لینک‌ها بین صفحات مختلف در جریان است.
پس از تولید محتوا و لینک‌بیلدینگ باید در بازه‌های مشخص سایتتان را بررسی کنید و مطمئن شوید که سایتتان همیشه بهینه خواهد ماند و مشکلات احتمالی‌اش رفع می‌شوند.

باید آمار سایتتان را همیشه مانیتور کنید٬ بررسی داده‌های به دست آمده عملا مشخص کننده‌ جریان حرکتی شماست. اگر کارها را درست انجام داده باشید باید رشد را در آمار خود مشاهده کنید. اگر آمار شما با تمام تغییرات ثابت است و یا حتی افت در آن مشاهده می‌کنید پس کار شما دارای نقصی است و باید جلوی ضرر را بگیرید.